Dalyvaujamosios valdysenos įgyvendinimas: kliūtys ir galimybės Kretingos rajono savivaldybės administracijoje


Gyventojų įtraukimas į vietos valdymą didina pasitikėjimą demokratija, skatinti atvirumą ir atskaitomybę. A. Diržinskaitės tyrimas atskleidžia, kad „…tikimybė jaunam žmogui Lietuvoje domėtis politika didėja, jei jis dažniau kalba apie politiką su artimais žmonėmis, dažniau naudoja žiniasklaidos priemones naujienoms sužinoti…“ (Diržinskaitė, 2018, p. 24). Ši įžvalga aktuali ir dalyvaujamosios valdysenos kontekste, kai nuoseklus visuomenės įsitraukimo procesų tyrimas ir plėtojimas gali ne tik sustiprinti jų reikšmę, bet ir prisidėti prie sąmoningesnės, pilietiškai aktyvios visuomenės kūrimo.

Analizuojant Kretingos rajono savivaldybės atvejį nustatyta, kad strateginiai veiklos planai atsiskleidžia kryptingą dalyvaujamosios valdysenos prioritetų augimą. Nuo 2024 m. Kretingos rajono savivaldybėje dalyvaujamoji valdysena tampa aiškiai įvardintu strateginiu prioritetu: „1. Didesnis dėmesys ir finansavimas Nevyriausybinėms organizacijoms (toliau – NVO) ir bendruomenėms“ (TAR, 2025, Nr. T2-1). Didėjantis finansavimas nevyriausybinėms organizacijoms, bendruomeninėms veikloms, gyventojų iniciatyvoms atskleidžia savivaldybės įsipareigojimą skatinti gyventojų įtrauktį į sprendimų priėmimo procesą.

Susisteminus iš dalies struktūruoto interviu duomenis galima teigti, kad Kretingos rajono savivaldybės administracijai būdinga išskirtinė atvirumo kultūra. Tai pasireiškia aktyvių, bet dar neįvertintų idėjų ieškojimu bei jų įgyvendinimu. Pažymėtina, kad savivaldybė numato papildomų lėšų biudžete, kurios skirtos įvairių visuomenės grupių iniciatyvoms skatinti. Visą tai atskleidžia aktyvų administracijos veikimą siekiant įtraukti visuomenę į bendrą sprendimų priėmimo procesą. Skaidrumas ir nuolatinis procesų tobulinimas suteikia galimybes įgyvendinti ir įprasminti dalyvaujamosios valdysenos principus. Pažymėtina, kad savivaldybė yra atvira pasiūlymams, taip tobulindama dalyvaujamojo biudžeto procesus, o sprendimų priėmimo veiksmingumas vertinamas tiek įstatymų numatyta tvarka, tiek stebint gyventojų nuotaiką viešojoje erdvėje.

Vis dėlto, analizuojant kitą procesų pusę, duomenys atskleidžia, kad Kretingos rajono savivaldybės administracija susiduria su veiksmingumą įtakojančiomis kliūtimis, kurios sudaro nepalankias sąlygas įgyvendinti dalyvaujamąją valdyseną. Pažymėtina gyventojų pasyvumo problematika, kuri iš esmės lemia dalyvaujamosios valdysenos įgyvendinimą. Taip pat galima išskirti „garsiausio balso“ reiškinį ir informacijos asimetriją, kai komunikacija neefektyviai pasiekia tikslinę auditoriją. Šios kliūtys apsunkina savivaldybės administracijos pastangas užtikrinti visapusišką gyventojų įtraukimą ir sudaro prielaidas galimoms manipuliacijoms sprendimų priėmimo procese. Taip pat susiduriama su ribotais finansiniais, laiko ištekliais ir biurokratinių procedūrų kompleksiškumo kliūtimis. Atkreiptinas dėmesys į sistemingo poveikio vertinimo praktikos trūkumą. Šios kliūtys tarpusavyje sąveikauja, sudarydamos uždarą dalyvaujamosios valdysenos problematikos ratą. Mažą gyventojų motyvaciją dalyvauti išnaudoja aktyvios suinteresuotos grupės, pasižyminčios didesnėmis kompetencijomis ir instituciniais ryšiais, o riboti arba paviršutiniai vertinimo mechanizmai savivaldybės administracijai gali nesudaryti tinkamo paveikslo visą tai įžvelgti.

Šios dominuojančios kliūtys gali būti siejamos su ilgalaikiais ir kultūriniais iššūkiais, kuriems spręsti reikia laiko ir pastangų. Tikėtina, kad pilietiškumo ugdymas, švietimas ir reklama apie dalyvavimą savivaldos veikloje bei tarpusavio pasitikėjimo ugdymas ilgalaikėje perspektyvoje galėtų mažinti kliūtis, su kuriomis savivaldybė susiduria. Tuo tarpu galimybių realizavimas, kuris priklauso nuo gebėjimo išlaikyti ir plėtoti pradėtas iniciatyvas, gali sudaryti sąlygas Kretingos rajono savivaldybės administracijai tapti gerosios praktikos pavyzdžiu, kaip vietos lygmeniu gyventojų įsitraukimas kuria pridėtinę vertę viešajam valdymui.

Šaltiniai:
Diržinskaitė, A. (2018). Apolitiška karta: kodėl jauniems Lietuvos žmonėms neįdomi politika. Politologija, 92(4), p. 3-28.
Kretingos rajono savivaldybės taryba. 2025-01-30, Sprendimas Nr. T2-1 Dėl Kretingos rajono savivaldybės tarybos 2025 – 2027 metų strateginio veiklos plano tvirtinimo.


Related posts